Wypożyczalnia samochodów dostawczych - Woznica24.pl

Odzież bhp łeba

BHP zakładu pracy

W celu ochrony pracownika na stanowisku wykreowano kodeks BHP (BHP – skrót od „Bezpieczeństwo i higiena pracy). Troska o to, żeby zakład realizował podstawowe wymogi BHP leży w gestii chlebodawcy. Ma obowiązek on zatroszczyć się o szkolenia swoich pracowników oraz o to, ażeby były one realizowane na czas (niedostatek szkolenia BHP uniemożliwia pracownikowi wykonywanie swoich obowiązków, a w razie kontroli na szefa zostałaby narzucona wysoka grzywna, albowiem nie ma on prawa dopuścić do pracy człowieka, który nie ma aktualnego a także aktualnego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy). Większe firmy z reguły mają swoich etatowych inspektorów BHP i to oni kontrolują, żeby wszyscy zaangażowani w firmie ludzie mieli obecne i ważne szkolenia. Dbają dodatkowo o odzież BHP (na przykład uniformy, rękawice – jeśli styl pracy takowych postuluje, kaski, akcesoria ochraniające głowę, obuwie robocze wzmocnione metalowymi noskami w celu zmniejszenia niebezpieczeństwa uszkodzenia stopy przez wózek widłowy bądź paletę) oraz zabezpieczenia w postaci stoperów, nauszników oraz wygłuszających słuchawek w miejscach o wzmożonym hałasie (na przykład niedaleko poniektórych maszyn wytwórczych). W gestii inspektora BHP leży również troska o drogi ewakuacyjne (powinny być drożne, niczym zatarasowane i umożliwiające ewentualną zwinną ewakuację w chwili zagrożenia, przykładowo pożaru) i o stosowną ilość gaśnic rozmieszczonych w różnorodnych punktach zakładu – zarówno sprawę ilości, jak i rozmieszczenia formułują odpowiednie rozkazy kodeksu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeśli niespodziewana zewnętrzna kontrola wykaże nieprawidłowości w funkcjonowaniu zakładu pracy, do odpowiedzialności pociągnięty pozostanie jego właściciel, nie zaś zatrudniony przez niego inspektor. Może on tylko we własnym zakresie wysnuć konsekwencje służbowe w stosunku do osoby, która zaniedbała swoje obowiązki, włącznie ze zwolnieniem dyscyplinarnym. Inspekcja może spowodować krótkotrwałe przerywanie pracy w zakładzie – na ogół do momentu przystosowania go do wiążących przepisów. Inspektor prowadzi dodatkowo dokumentację odnośnie do wszystkich wypadków przy pracy, jakie zdarzyły się w danej zakładzie. Każdy przypadek żąda powołania komisji powypadkowej, która sporządzi odpowiedni raport wzbogacony o zeznania świadków zdarzenia. Nieduże zakłady okazjonalnie decydują się na zatrudnienie etatowego eksperta, dlatego, że jest to dla nich nieopłacalne. Mogą oni z kolei skorzystać z usług zewnętrznej firmy, która da całościową obsługę firmy w obrębie bezpieczeństwa a przy tym higieny pracy. W skład ich usług wkraczają także okresowe szkolenia dla pracowników.


Możliwość komentowania jest wyłączona.

Kamizelki męskie garniturowe